۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۰۸۷۸۴

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
دسترسی آسان و آزاد به اطلاعات تجارت خارجی در سایت گمرک ایران بدون محدودیت همچنان امکان پذیر است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۲ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش ۲۱۵۶ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸ با افزایش ۲۱۵۶ واحد به رقم ۲۲۴ هزار و ۵۴۴ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز روند افزایشی داشته و با رشد ۱۱۷۴ واحد به رقم ۵۲ هزار و ۳۰۶ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۴.۹ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۹۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۴۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص بورس مؤثر بودند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به وبملت، مبین، پارس، وتجارت، وبصادر، اخابر، خساپا، اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی در گروه شرکت‌های بانکی، خودرویی، فولادی و سیمانی بوده‌اند. نماد‌های پربیننده بورسیان شامل وتجارت، با قیمت پایانی هر سهم ۴۴۸ ریال، خساپا با قیمت هر سهم ۱۵۳۴ ریال، وب‌ملت با قیمت هر سهم ۳۷۴۷ ریال، خودرو با قیمت هر سهم ۴۶۸۵ ریال، فولاد با قیمت هر سهم ۴۳۸۵ ریال، ستران با قیمت هر سهم ۱۰۳۷۰ ریال، فملی با قیمت هر سهم ۴۰۴۳ ریال، خپارس با قیمت هر سهم هزار و ۸۹ ریال از نماد‌های پربیننده بوده‌اند.
 
بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل روند افزایشی داشته و با رشد ۶۵ واحدی به رقم ۲۸۵۱ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۴ میلیارد برگه بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب ۱۸۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۷۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، کگهر، دماوند، ذوب، سمگا، کرمان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد میدکو، در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بوده است.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس شامل ذوب، مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، ریل‌پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های سصوفی مربوط به سیمان صوفیان و حق تقدم آن بازگشایی شده‌اند.

همچنین نماد‌های پدرخش مربوط به شرکت درخشان تهران، دال‌بر مربوط به البرز دارو، دامین مربوط به داروسازی امین، سیستم مربوط به همکاران سیستم، فخاس مربوط به مجتمع فولاد خراسان، لبوتان مربوط به گروه صنعتی بوتان، نیز بازگشایی شدند.

همچنین وقفه نماد معاملاتی وتوس یک مربوط به شرکت توسعه توس‌گستر، به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت ایجاد شد همچنین نماد معاملاتی ددام یک مربوط به داروسازی زاگرس فارمد پارس، متوقف شد با پیام ناظر بازگشایی نماد حفارس مربوط به حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس بازگشایی شد.

با پیام ناظر بازار، نماد نبروج مربوط به کارخانجات نساجی بروجرد پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد و نماد‌های شبندر مربوط به پالایش نفت بندرعباس، شپنا پالایش نفت اصفهان، شتران پالایش نفت تهران، پس از رفع تعلیق بازگشایی شدند.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۸۹ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۷۰۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۵.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است.
_____________________________

پرونده مالیات عملکرد ۹۶ مودیان تا آخر خرداد قطعی شود
 
نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به ادارات مالیاتی استان‌ها در راستای تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ متذکر شد تا پرونده‌های مالیاتی عملکرد سال ۹۶ مودیان مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌ها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری حسابرسی و قطعی شود.

با توجه به ابلاغ دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۸/۵۰۵ مورخ ۱۳۹۸/۳/۸ موضوع تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۷ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، جهت بهره مندی و رضایت مندی حداکثری مودیان مالیاتی از ظرفیت قانونی یاد شده، به شرح ذیل متذکر می‌گردد:

۱-ادارات امور مالیاتی با توجه به مدت زمان باقی مانده مودیان محترم مالیاتی برای استفاده از ظرفیت قانونی دستورالعمل مذکور، حداکثر تلاش و مساعی خود را به کار برده تا پرونده مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۶ این گونه مودیان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری حسابرسی و قطعی گردد، در راستای این بند لازم است مدیران کل امور مالیاتی با نظارت دقیق و حتی المقدور ورود به پرونده‌های مودیان در اجرای مقررات ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم اقدامات لازم را مبذول نمایند.

۲- چنانچه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق مشمول دستورالعمل برای استفاده از تسهیلات قانونی یاد شده جهت در آمد مکتسبه در سال ۱۳۹۷ بخواهند درصد بیشتری نسبت به درصد‌های مقرر در بند (ب) دستورالعمل یاد شده به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ خود برای عملکرد سال ۱۳۹۷ پرداخت نمایند در صورت ارسال فرم مربوط و درج مبالغ بیشتر نیز فرم مودیان و مبالغ ابرازی در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور قطعی تلقی می‌گردد.

٣- با توجه به اینکه آخرین اقدام مؤدی در ارسال اظهارنامه مالیاتی و با فرم موضوع دستور العمل فوق الذکر برای اقدامات بعدی سازمان متبوع ملاک عمل می‌باشد، بنابر این کلمه "نموده باشند " در خط دوم بند ۷ دستورالعمل فوق به "ننموده باشند " تغییر می‌یابد.
_____________________________

آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی بر کالا‌های چینی را فعال کرد
 
با تشدید جنگ تجاری، آمریکا از روز شنبه به وقت این کشور (شنبه شب به وقت تهران)، دریافت تعرفه‌های جدید ۲۵ درصدی از ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را در بنادر این کشور آغاز کرد. این اقدام کمی بعد از این انجام شد که چین هم تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۲۵ درصدی خود بر ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی را اجرایی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۰ می، دستور افزایش تعرفه‌های کالا‌های چینی را صادر کرده بود، اما برای این‌که محموله‌های دریایی‌ای که قبل از این تاریخ از چین رهسپار شده بودند، مهلتی در نظر گرفت تا آن‌ها شامل تعرفه قبلی ۱۰ درصدی شوند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا، در ۱۵ می، طی فرمانی تاریخ ۱ ژوئن را آخرین مهلت برای رسیدن این محموله‌ها به آمریکا تعیین کرد و پس از این تاریخ اداره کالا و امنیت مرزی آمریکا، دریافت تعرفه ۲۵ درصدی را آغاز کرد.

قبل از این هم رأس ساعت ۱۹:۳۰ روز شنبه، چین هم اجرای دریافت تعرفه‌های ۲۵ درصدی اعلام شده در ۱۳ می، بر ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی را آغاز کرده بود.

پس از پایان آخرین دور مذاکرات تجاری در ۱۰ می، هیچ تاریخی برای دور جدیدی از مذاکرات، بین مقامات چین و آمریکا تعیین نشد.
_____________________________

ثبات نرخ گوشت گوسفندی در بازار
 
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از ثبات نرخ گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۳ تا ۹۶ هزار به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار گوشت گوسفندی از رونق ضعیفی برخوردار است، افزود: با توجه به توزیع گوشت‌های تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار و شرکت‌های بسته بندی و فصل عرضه دام‌های داخلی پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد.

ملکی از قاچاق محدود دام از مرز‌های کشور خبر داد و گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، برخی قاچاقچیان همچنان اقدام به خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور می‌کنند که امیدواریم با اعمال نظارت‌های بیشتر این راه بسته شود تا با افزایش عرضه دام به بازار داخل، قیمت کاهش یابد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به ورود به فصل عرضه دام داخل، کنترل قاچاق تاثیر بسزایی در افزایش عرضه و کاهش قیمت در بازار داخل دارد.

ملکی ادامه داد: در ایام پایانی سال افزایش نظارت بر خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور موجب شد تا قاچاق دام به طور کامل کنترل شود، در شرایط فعلی از مسئولان ذی ربط تقاضا داریم که با اعمال نظارت‌های بیشتر از خروج غیر قانونی دام جلوگیری کنند چرا که با توجه به ازدیاد تقاضا از سوی کشور‌های همجوار، قاچاقچیان به هر طریقی اقدام به قاچاق دام می‌کنند.

این مقام مسئول قیمت گوشت در بازار را پیش بینی کرد و گفت: اگر مسئولان ذی ربط بتوانند خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور را کنترل کنند، قیمت گوشت قرمز به سبب افزایش عرضه در بازار کاهش می‌یابد.

وی درباره اینکه آیا عرضه شقه گوسفندی از سوی برخی مغازه داران با نرخ ۹۴ هزار تومان مربوط به گوشت‌های وارداتی است یا داخلی، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزار تومان است و تنها برخی مغازه داران ممکن است گوشت‌های با کیفیت پایین‌تر را با این نرخ عرضه کنند.

ملکی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه امکان تشخیص گوشت‌های داخلی و وارداتی از سوی افراد وجود ندارد، بنابراین مغازه داران مکلف اند که با نصب بنر نوع عرضه گوشت را مشخص کنند.
_____________________________

دسترسی آسان و آزاد به اطلاعات تجارت خارجی
 
دسترسی آسان و آزاد به اطلاعات تجارت خارجی در سایت گمرک ایران بدون محدودیت همچنان امکان پذیر است.

در توضیحات گمرک آمده است: اطلاعات واردات و صادرات تمامی ردیف‌های تعرفه‌ای که برای ورود یا خروج آن‌ها تشریفات گمرکی انجام و مجوز صادر شده به تفکیک نوع کالا، ارزش دلاری، ارزش ریالی، کشور صادرکننده یا وارد کننده و گمرک ورودی یا خروجی در سایت گمرک ایران به آدرس www.irica.ir به صورت ماهیانه و سالانه موجود است. جزئیات اطلاعات تجارت خارجی کشور در سال ۹۷ نیز در قسمت انتشار بر خط و آزاد اطلاعات سایت گمرک قرار داده شده و در دسترس عموم قرار دارد.

گمرک ایران تاکید کرده است: یکی از اقدامات مهم گمرک همزمان با الکترونیکی شدن فراهم آوردن امکان دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات تجارت خارجی کشور بوده است که این موضوع از سیاست‌های محوری و اصلی مسئولان گمرک بوده و با جدیت تداوم خواهد یافت.

بر این اساس در حال حاضر به کمک گمرک الکترونیک بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور در گمرک تشکیل و اطلاعات قابل انتشار در سایت گمرک قرار داده می‌شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات